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GENERATIVE KUNST


Adc100x80bw.png Dr. Alberto de Campo, Professor für das Lehrgebiet »Generative Kunst/Computational Art« im Studiengang Kunst und Medien (KuM)

E-Mail: decampo[at]udk-berlin.de, Tel: +49 (0)30 3185-1239, Fax: - 1247
Besucheradresse: Universität der Künste Berlin, Grunewaldstr. 2-5, 10823 Berlin, Raum 213

Sprechzeiten: nach Vereinbarung Mo, Di, Mi

Hannes Hoelzl, Künstlerischer Mitarbeiter für das Lehrgebiet »Generative Kunst/Computational Art« im Studiengang Kunst und Medien (KuM)

E-Mail: hannes[at]medienhaus.udk-berlin.de, Tel: +49 (0)30 3185-1239, Fax: - 1247
Besucheradresse: Universität der Künste Berlin, Grunewaldstr. 2-5, 10823 Berlin, Raum 213

Sprechzeiten: nach Vereinbarung Mo, Di, Mi

Tutoren:

Nicolas Lefort, sound, programming, studios : <shaddah8[at]gmail.com>>
Liang Zhipeng, mechatronics, physical computing, programming : <xcvpoi[at]gmail.com>

Aktuelle Forschung:
Design, Development and Dissemination of New Musical Instruments - http://www.3dmin.org
Forschungsprojekt mit der TU Berlin, gefördert von der Einsteinstiftung Berlin.


Aktuelles Lehrangebot - Wintersemester 2015/16
Themenschwerpunkt: "Rhythmanalysynthesis - Rhythms and Structuring Time"

Fachklasse Generative Kunst / Computational Art VDL 2510510

Code Experiments: Rhythmanalysynthesis -- VDL 2527003

Hybrid Systems: x.get(\rhythm) -- VDL 2527004

Audiovisual Programming: Clicks and Cuts -- VDL 2527002

Rhytm in Motion: Timeanalysynthesis -- VDL 2520070

Entwurf und Gestaltung neuer digitaler Musikinstrumente -- VDL 2520310

Hybride Systeme - OsciModulation -- VDL 2540030

Computational Art Theory: TechnoGender <-> -- VDL 2537010


Fachklasse Generative Kunst
Plenum: Dienstag 14-17h, Raum 111; Einzeltermine n.V. Mo, Di. Mi.

Die Klasse befasst sich mit den Möglichkeiten, Programmierung, generative Strategien und Interaktion in verschiedenen Kontexten in künstlerischen Projekten einzusetzen; der Schwerpunkt liegt auf Echtzeit-Systemen, die komplexe Zeitstrukturen, Klang und Musik einbeziehen. Im Plenum werden Ideen, Skizzen, aktuelle Arbeiten in Zwischenstadien und interessante Arbeiten aus verwandten Gebieten gezeigt und diskutiert. In den Einzelbesprechungen werden Konzeption und schrittweise Realisierung und Ausformulierung von generativen, interaktiven und/oder sound-basierten Arbeiten, Installationen, Instrumenten diskutiert und mögliche Lösungswege in Skizzen erprobt. 

Im WS 2015/16 wird der Themenschwerpunkt "Rhythmanalysynthesis - Rhythms and Structuring Time" gemeinsam mit den LVs Code Experiments, Hybride Musiksysteme, Audiovisual Programming fortgeführt und vertieft. Der Besuch dieser Veranstaltungen wird ausdrücklich empfohlen.


Code Experiments: Rhythmanalysynthesis
Alberto de Campo, Hannes Hoelzl
Mittwoch, 10.00 –14.00, 14-tägig Uhr Raum 111

Rhythmic phenomena can be found everywhere at all time scales - from micro-time quantum physics to evolutionary time scales. Periodicity and deviation, acceleration/deceleration, expectation and surprise, and many other concepts are commonly applied to the study of time structures. Reflection on time structures and exploration of their possibilities are a central concern in all time-based art forms.

We will study principles for organizing rhythms and time structures in multiple contexts, for instance, in different musical cultures, we will write code studies that generate a diversity of rhythms, and extend them to playable meta-instruments for performing with complex rhythmic structures.

The seminar will be in close collaboration with the Fachklasse for Computational Art, and the courses "x.get(/rhythm)", "Audiovisual Programming", and "OsciModulation", so attending several of them is strongly encouraged.


Hybrid Systems: x.get(/rhythm)
Hannes Hoelzl, Alberto de Campo
Mittwoch, 10.00 –14.00 Uhr, 14tägig, Raum 111

Rhythm's at home in music. The Hybrid Systems Class will aproach the semester's Rhythm topic mainly from the angle of musical rhythms vs. machines. Starting out from a look at historical approaches of making rhythms with machines - from Cowell and Theremin’s Rhythmicon, the famed 808s and 909s on to present hard- and software - we attempt to invent novel approaches to making rhythms that overcome the often statically conceived loopy sequence of events. Drawing on an inventory of percussive sounds, synthesized and sampled, and a vast pattern library to be expanded during the semester, the goal is to develop rhythm machines that are truly live playable, allowing for a maximum of interaction, variation and change. In brief: Let’s teach our tools to get groovy

The seminar will be in close collaboration with the Fachklasse for Computational Art, and the courses "Code Experiments", "Audiovisual Programming", and "OsciModulation", so attending several of them is strongly encouraged.


Audiovisual Programming: Clicks and Cuts
Fredrik Olofsson
Do 14-16h, Raum 111

In this course we will revisit, research and remake electronic music from the late 90s. Specifically music in the genres clicks&cuts, glitch and minimal techno. We will study the structure and form of this particular music, discuss techniques used and take a look at software packages that was popular back then. The course will also contain a lot of practical exercises. We will for example write small programs in SuperCollider that generate sounds and rhythms similar to the minimal techno SND released on Mille Plateaux, code graphics in Processing that imitates what Alva Noto used as background visuals, damage CDs with adhesive tape and razorblades in the style of Yasunao Tone, and make textures with layered looping soundfiles like found in the music of Microstoria. The course will be taught in English.


Entwurf und Gestaltung neuer digitaler Musikinstrumente
Dr. Till Bovermann, Dominik Hildebrand Marques Lopes, Amelie Hinrichsen
Seminar Mo 14-17h, Raum 111
Übung n.V. Mo, Di

In diesem Seminar werden Instrumente entwickelt und hinsichtlich ihres Einsatzes und ihrer möglichen Verwendung gestaltet. Hier wird es darum gehen, das Themenfeld um "Kommunikation, Improvisation und Feedback" einzubinden und von unterschiedlichen Seiten zu beleuchten. In interdisziplinären Kleingruppen wird dieser Schwerpunkt auf praktische Anwendungsfelder wie "Instrumente für einsame Momente", "Ensemblespiel" und "Körperlichkeit" angewandt. Nach einem intensiven Anfangsworkshop mit ausgewählten Materialien, gliedert sich das Seminar in mehrere Entwurfsetappen. Nach einer vertiefenden und realisierenden Phase endet das Seminar mit einem konzertanten Auftritt der Studierenden vor Publikum. Parallel zu der Veranstaltung findet eine öffentliche Präsentationsreihe statt, in der professionelle Musiker aus den Bereichen elektro-akustischer und digitaler Musik ihre Instrumente zur Diskussion stellen werden. Dieses Seminar geht aus dem 3DMIN Projekt hervor, einer Kooperation der UdK Berlin mit der TU Berlin über die Hybrid Plattform. Es integriert daher Studiengänge beider Universitäten. Es ist gekoppelt mit der Übung 2520320.


Hybride Systeme - OsciModulation
Constantin Engelmann, Elisa Storelli
Blockveranstaltung, Raum 111

In the workshop we will explore different oscillation phenomena and time scales and their relation to our sensory perception. The first block takes the concept of oscillations like seasons, solar time, heart beats, traffic, bird songs etc. In small experiments we will see what happens to such events or their traces if we stretch or scale them in time and partly shift them into or out of our perceptional window. The second block is about modulations. We will look into things such as pendulums where we can actively interfere (dampen, mix, excite ...) with an oscillation.


Computational Art Theory: TechnoGender <-> Generative Art
Annie Goh
Freitag, 14-15.30h, ca. 2wöchig, Raum 111

This block-seminar will take a dual theory and practice approach, continuing efforts in previous semesters to fuse questions of gender studies and queer theory with generative/computational art. The course draws on the common etymological ground between gender (studies) and generative (art) (Latin: genus, generis, generare, Greek: genos, gonos), to ask if the processes and algorithms of generative art can enact any liberatory potential in contemporary gender politics. The two blocks will address cyberfeminism/digital feminisms and (bio)technology and gender via readings and discussions. Students will conceive a small project (alone, in pairs or groups) to be undertaken throughout the semester relating to the course content.

Indicative reading list: Donna Haraway - Simians, Cyborgs, and Women: The Reinvention of Nature // Sadie Plant – Zeros and Ones // Domain Errors! Cyberfeminist practices - ed. by Maria Fernandez, Faith Wilding & Michelle M. Wright // Judy Wajcman - Technofeminism // Cyberfeminism 2.0 ed. by Radhija Gajjala and Yeon Ju // The Transgender Studies Reader edited by Susan Stryker and Stephen Whittle // Anne Fausto-Sterling - Sexing the Body: Gender Politics and the Construction of Sexuality // Paul Preciado (published as Beatriz Preciado) - Testo Junkie // Terre Thaemlitz - selected essays //


Lehrangebot und Aktivitäten in früheren Semestern:

GenComp_SS2015
Fachklasse - Themenschwerpunkt: "NDMAX - N-dimensional musical avatar experiences"
Code Experiments: NDMAX - N-dimensional musical avatar experiences
Hybride Systeme: XOR - experiments on remoteness
Audiovisual Programming: Remote control
Computational Art Theory: Cyberfeminism 2.0 - Generative art as a strategy for gender studies?
3DMIN: Entwurf und Gestaltung neuer digitaler Musikinstrumente

GenComp_WS2014
Fachklasse - Themenschwerpunkt: Mindfulness, Machines and Magic
Code Experiments: Making Mindful Machines
Hybrid Systems: //:SOS:// Stop Making Sense! Start Making Senses!
Audiovisual Programming: back to basics
Comp. Art Theory:
3DMIN: Entwurf und Gestaltung neuer digitaler Musikinstrumente

GenComp_SS2014
Fachklasse - Themenschwerpunkt: Lose Control, Gain Influence
Code Experiments: Studies in MetaControl
Hybrid Systems: Shut up and play yer X (Improvisation practice)
3DMIN: Entwurf und Gestaltung neuer digitaler Musikinstrumente
Audiovisual Programming: Embedded Systems
Computational Art Theory: Gender Troublers - Theory & Practice Seminar
Hybride Systeme: Inter-Objective Chaos

GenComp_WS2013
Keine Fachklasse wegen Forschungssemester
Code Experiments: Stand_Alone - The Ubiquitous Instrument
Audiovisual Programming: Embedded Systems
Computational Art Theory: Creative Coding for Artist and Designers

GenComp_SS2013
Fachklasse - Themenschwerpunkt:
Code Experiments:
Hybrid Systems:
Audiovisual Programming:
Computational Theory:

GenComp_WS2012
Fachklasse - Themenschwerpunkt:
Code Experiments:
Hybrid Systems:
Audiovisual Programming:
Computational Theory:

GenComp_SS2012
Fachklasse - Themenschwerpunkt:
Code Experiments:
Hybrid Systems:
Audiovisual Programming:
Computational Theory:

Lehrangebot_GenComp_WS2011
Fachklasse - Themenschwerpunkt:
Code Experiments:
Hybrid Systems:
Audiovisual Programming:
Computational Theory:

GenComp_SS2011
Fachklasse - Themenschwerpunkt:
Code Experiments:
Hybrid Systems:
Audiovisual Programming:
Computational Theory:

GenComp_WS2010
Fachklasse - Themenschwerpunkt:
Code Experiments:
Hybrid Systems:
Audiovisual Programming:
Computational Theory:

GenComp_SS2010
Fachklasse - Themenschwerpunkt:
Code Experiments:
Hybrid Systems:
Audiovisual Programming:
Computational Theory:

Lehrangebot_GenComp_WS2009