From Medienhaus

Jump to: navigation, search

GENERATIVE KUNST


Adc100x80bw.png Dr. Alberto De Campo, Professor für das Lehrgebiet »Generative Kunst/Computational Art« im Studiengang Kunst und Medien (KuM)

E-Mail: decampo@udk-berlin.de, Tel: +49 (0)30 3185-1239, Fax: - 1247
Besucheradresse: Universität der Künste Berlin, Grunewaldstr. 2-5, 10823 Berlin, Raum 26

Sprechzeiten: nach Vereinbarung Mo, Di, Mi


Hannes Hölzl, Gastprofessor für das Lehrgebiet »Generative Kunst/Computational Art« im Studiengang Kunst und Medien (KuM)

E-Mail: hannes@earweego.net, Tel: +49 (0)30 3185-1239, Fax: - 1247
Besucheradresse: Universität der Künste Berlin, Grunewaldstr. 2-5, 10823 Berlin, Raum 26

Sprechzeiten: nach Vereinbarung Mo, Di, Mi


Lehrangebot Wintersemester 2012/13
Organisatorische Details siehe http://vdl.udk-berlin.de
> Veranstaltungen
-> Vorlesungsverzeichnis
--> Veranstaltungen der Fakultät Gestaltung
---> Kunst und Medien

Fachklasse Generative Kunst
Plenum: Montag 14-17h, Raum 111; Einzeltermine n.V. Mo, Di. Mi.

Die Klasse befasst sich mit den Möglichkeiten, Klang und Musik in verschiedenen Kontexten künstlerisch einzusetzen, insbesondere mit generativen Vorgangsweisen. Im Plenum werden Ideen, Skizzen, aktuelle Arbeiten in Zwischenstadien und interessante Arbeiten aus verwandten Gebieten gezeigt und diskutiert. In den Einzelbesprechungen werden Konzeption und schrittweise Realisierung/Ausformulierung von sound-basierten und/oder generativen Arbeiten, Installationen, Instrumenten diskutiert und mögliche Lösungswege in Skizzen erprobt.

Im WS 2012/13 wird der Themenschwerpunkt "Re-inventing Causalities – More Ways Things Might Go" gemeinsam mit den LVs Code Experiments, Audiovisual Programming, und Computational Art fortgeführt und vertieft. Der Besuch dieser Veranstaltungen wird ausdrücklich empfohlen.

Code Experiments: Inventing Causalities / The Ways Things May Go – continued
Gastprof Hannes Hölzl
Mittwoch, 12.00 –14.00 Uhr Raum 111

The seminar continues the topics studied in the previous semester: Causal chains, their possible ambiguities, bifurcations; and the roles of simulations both in the sciences and in current technologically informed society. Participants are expected to build little causal chains, which study aspects of invented causality.

These systems and their corresponding simulations should merge into the modular networked installation „The Ways Things May Go“ whose development will be continued in collaboration with courses and students at Hochschule für Künste Bremen, Robert Schumann Hochschule Duesseldorf, Universität für angewandte Kunst Wien, and possibly more international partner institutions.

The seminar will be in close collaboration with the courses "Audiovisual Programming", so attending them is strongly encouraged. Attending the Fachtheorie workshop "Computational Art " is also highly recommended.

Audiovisual Programming - soft
Fredrik Olofsson
Do 12-14h, Raum 111, starting 25/10/2012

A beginner friendly course on how to program computers. We will write code that generates sound and graphics according to some set of rules, some data or some kind of interaction. The programming languages used will be SuperCollider and PureData.

Audiovisual Programming - hard
Fredrik Olofsson
Do 14-16h, Raum 111, starting 25/10/2012

An advanced course with a focus on hardware and electronics that somewhat builds upon previous AVprogramming courses. We will mainly program the Arduino platform and experiment with different kind of sensors and wireless solutions (XBee, Bluetooth, RF12, and others). We will also look at communication protocols between microcontrollers and computers generating audio and visuals.

Computational Art - Transforming Computer Science into a Humanities Subject
Alan Shapiro
Block, Ende Jan 2013, Raum 111

This seminar has five focuses, all interrelated: (1) how do you teach programming to art students? (2) actually teaching programming to art students. (3) how does teaching programming to art students change what programming is? (4) what is the history and structure of programming? (5) what ideas from 20th century philosophy (and other humanities and scientific fields) are we going to infuse into programming in order to change it?


Lehrveranstaltungen SS 2012

Lehrveranstaltungen WS 2011/12


Lehrveranstaltungen SS 2011 - Links zum Vorlesungsverzeichnis der UdK
2510510 Fachklasse Generative Kunst / Computational Art

2520210 Making Systems Observing Systems Observing Systems - Kybernetische Systeme als experimentelle Praxis in der Computational Art

2520200 Programming Audiovisual Performance / Editing systems - Fredrik Olofsson

2520240 Hybride Musiksysteme - Spirals Of Paradox - Hannes Hölzl

2520220 Lektüreseminar zur Vorbereitung des Neunten Futurologischen Kongresses - Renate Wieser


Lehrangebot im Wintersemester 20010/11

Lehrangebot im Sommersemester 2010


Lehrangebot_GenComp_WS2009